Monday, July 11, 2011

Takut Bayang-Bayang Sendiri Yang Belum Tentu Itu Adalah Hantu!

Sebentar tadi ana mendapat MMS daripada seorang sahabat berkaitan penagkapan Ketua Pemuda PAS Negeri Sabah iaitu Akhi Lahirul Latigu. Apa yang boleh dikatakan melalui penangkapan beliau ialah beliau ditangkap hanya semata-mata memakai baju BERSIH yang sememangnya telah lepas sehari yang lalui. Takkanlah bermula 9 Julai 2011 kerajaan nak menyekat hak kebebasan rakyat untuk memaki baju berwarna kuning pula?? Adakah juga bermula 9 Julai 2011 kerajaan telah merangka satu peraturan/undang-undang khusus untuk menahan mana-mana rakyat yang memaki baju berwarna kuning atau mempunyai lambang BERSIH wajib ditahan kerana mengancam keamanan negara? Jadi tahanan ISA paling simpel. Kebebasan kami semakin disekat. Ikuti kisah penangkapan ketua Pemuda Negari Sabah dibawah ini. Sumber yang ana perolehi daripada FB Syabab PAS Sabahan.

Ketua Pemuda digari polis
:: Ringkasan cerita ::
Seawal jam 9 pagi tadi, saudara Lahirul Latigu tiba di lapangan terbang Kota Kinabalu setelah penat mengharungi himpunan BERSIH semalaman. Ketika itu beliau turut memakai baju BERSIH di lapangan terbang, tetapi tiada apa-apa masalah.
Kemudian, sekitar jam 4.30 petang tadi, KP Sabah Lahirul Latigu sedang minum petang bersama beberapa rakannya dengan memakai baju BERSIH.
Tanpa semena-mena, dia ditahan oleh pihak polis, dibawa ke balai polis Alamesra, dan kes berlanjutan hingga ke tahap begini.
Persoalannya, bukankah semua himpunan itu sudah selesai semalam, mengapa masih besarkan isu?
Adakah pihak tertentu berasa terancam dengan kebangkitan suara rakyat, khususnya di bumi Sabah ini?
P/s : Ketika mahu mengambil gambar di lokasi kejadian, beberapa pegawai polis menghalang kami daripada buat demikian. Persoalannya, mengapa takut jika buat perkara yang benar?

Tiada kepelikkan yang boleh diungkapkan kepada PDRM=KERAJAAN pada era ini. Allahhurobbi.. Mereka takut, seram dengan bayang-bayang sendiri yang belum tentu itu adalah hantu! Mereka takut, fobia, seram hanya kepada warna kuning semata-mata. Apa yang boleh ana simpulakan, ini membuktikan bahawa kuasa rakyat tidak boleh dinafikan lagi. Rakyat berkuasa penuh untuk mengubah sistem yang semakin berat sebelah ini.
BERSIH2.0: Kagum bendera Sabah turut bersama-sama dalam BERSIH 2.0
Semoga Ketua Pemuda PAS Sabah sabar dalam menempuhi dugaan dan dibebaskan tanpa sebarang tuduhan. Ayuh kita berdoa semoga kezaliman ini berakhir dan seterusnya digantikan dengan sinaran bulan purnama yang bakal menghijaukan bumi Malaysia khususnya di Sabah. Allahuakhbar!

1 comment: