Friday, August 5, 2011

ANAK SOLEH KENA DENGAR CAKAP USTAZAH!

"Macam ni ke sikap anak soleh tak dengar cakap ustazah?! Kawan tengah menghafal tak boleh bising!" marah ana didalam kelas tahfiz 1. Semua terdiam membisu ada juga menyorokkan muka seperti tikus yang ketakutan melihat seekor kucing ^_~

"Ustazah-ustazah, budak lelaki kelas tahfiz 2 mandi didalam tandas, diorang berenang didalam kolah!", jerit seorang pelajar muslimat sambil berlari masuk kedalam kelas tahfiz 1. Astaghfirullah, zikir ana didalam hati. Sabar wahai diri. "Ya, Allah berikan hambamu kesabaran yang tinggi untuk menghadapi karenah anak-anak soleh di bulan ramadhan ini. Sesungguhnya aku sedang berpuasa.." 

Dengan segera ana meluru ke tandas sambil memegang rotan. Lagak seperti guru disiplin. Kunco-kunco ramai mengikut dibelakang sambil menjadi batu api. Allah. tergelak didalam hati. 

"Ustazah datang!ustazah datang!ustazah datang!" jerit seorang pelajar memberikan amaran. 

Pada suatu petang, "ustazah, ana rasa ana macam guru disiplin.." gurau ana kepada seorang ustazah di pusat tahfiz. "ha, baguslah tu ustazah jadi guru disiplin. Kesian ustaz seorang yang handel pelajar-pelajar tu.." cadangan seorang ustazah kepada ana. Cadangan beliau disambut dengan gelak ketawa diantara kami. Kebetulan pada ketika itu ustaz tengah sibuk menguruskan hal kontrak pembangunan fasa kedua Pusat Pengajian Tahfiz Al-Quran Bestari. Pembangunan fasa kedua adalah bertujuan membina rumah anak-anak yatim dan ibu tunggal. Kepada sesiapa yang ingin menyumbangkan wang ringgit kepada pusat pengajian adalah sangat dialu-alukan. Boleh hubungi ana melalui handphone, FB ataupun email.

"Rafiq hafal dua ayat ni dulu tau. Lepas rehat jumpa ustazah semula ya. Pergi minta ajar kat hafizuddin."
Hafizuddin(kiri) membantu Rafiq untuk menghafal
Hafizuddin tidak kenal erti berputus asa untuk membantu sahabatnya
sampai terlentang diatas lantai. Alhamdulillah, akhirnya rafiq berjaya menghafal, bukan sahaja 2 ayat yang berjaya dihafalnya tetapi 5 ayat sekaligus. Subhanallah.
"Baik ustazah.."sahut Rafiq.. "Siapa lagi nak baca??" "Saya ustazah,saya ustazah." Berebut meluru kearah ana untuk mendengarkan bacaan masing-masing.

Perkongsian sedikit daripada ana mengenai karenah anak-anak soleh. Banyak ana belajar mengenai perkataan sod ba ro. Tambah-tambah lagi dibulan ramadhan yang penuh barokah, berlipat ganda pahala Allah SWT berikan, maka berlipat kali gandalah juga kesabaran yang di gunakan.

Kesimpulannya, perkataan SABAR juga disebutkan didalam Al-Quran dan hadis Rasul Saw. Diantaranya;
 “..…dan orang-orang yang bersabar dalam kesulitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar imannya dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Baqarah: 177)
“......Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” (Ali Imran: 146)
“Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Anfal: 46)
“…Dan para malaikat masuk kepada tempat-tempat mereka dari semua pintu (sambil mengucapkan); keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.(Ar-Ra'd: 23-24)
 “…barang siapa yang mensabar-sabarkan diri (berusaha untuk sabar), maka Allah akan menjadikannya seorang yang sabar…” (HR. Bukhari)

“Orang yang kuat bukanlah yang pandai bergusti, namun orang yang kuat adalah orang yang memiliki jiwanya ketika marah.” (HR. Bukhari)

 
Wallahualam..

No comments:

Post a Comment