Tuesday, May 28, 2013

Ya, Saya, Kamu dan Kita Hanya Perlu Bersabar, Sabarlah...Sedikit Masa Lagi

Monolog memujuk hati~

Fikiran  : Wahai hati, tidakkah engkau ingin bersabar untuk sedikit masa lagi?

Hati : Wahai fikiran, engkau hanya berfikir untuk bersabar memanglah mudah, tapi aku yg menanggung erti sabar amatlah payah.

Fikiran : Kalau begitu hati, biar aku bersama engkau menanggung payah erti sebuah kesabaran.

Hati : Wahai fikiran, aku bukanlah minta untuk kau turut bersama aku merasakan kepayahan menanggung sabar. Tapi, cukuplah engkau berfikir keredahaan di sebalik definisi SABAR.

Fikiran : Hati, aku keliru disebalik definisi sabar sebagai mana yg engkau maksudkan. Apa pula kena mengenanya dengan berfikir untuk keredhaan? Wahai hati, aku sering melihat engkau menangis kerana sabar. Kerana itu aku berfikir tidakkah engkau ingin bersabar lagi?

Hati : Wahai fikiran, aku menangis bukan kerna aku tidak mahu untuk bersabar. Tapi aku menangis agar aku tetap bertahan dengan kesabaran dan aku minta agar keredhaan segera menyapa dalam hati yang sedang bertarung untuk bersabar. Fikiran sayang, bila engkau berfikir akan keredhaan, maka dapatlah aku bertahan dengan sebuah kesabaran.

Fikiran : (Sambil berfikir) Nah, kini aku sudah faham disebalik makna sabar dalam hatimu. Maka aku akan segera berfikir dengan keredahaan agar aku tidak melihat lagi air matamu jatuh menanggung sebuah kesabaran.

Hati : Terima kasih fikiran. Engkau amat memahami kesabaran yg aku pendamkan. Kini air mata ku jatuh kerana aku mulai redha di atas kesabaran.

(Aku tersenyum mengucapkan syukur kepada Allah kerana hanya dengan izin Allah sabar dan redha menyapa dalam hati dan fikiran)


Hati dan fikiran, adalah makhluk Allah yang ada pada manusia. Hakikatnya manusialah yang mencorakkan hati dan fikiranya agar tetap pada landasan yang betul. Semua manusia boleh bersabar, tapi bagaimana tahap kesabarannya adalah bergantung kepada hati dan fikiran yang memandunya. Bila hati dan fikiran dipandu pada jalan Allah, maka definisi sabar akan tertanam disebalik erti sebuah keredhaan. Wallahualam...
Kini, Nafsu pula mla berkata-kata,
Nafsu :...........................................???

No comments:

Post a Comment