Wednesday, January 26, 2011

Rezeki Allah Buat Pejuang Agama-Nya

Alhamdulillah, kalimah pertama yang terbit dari bibir selepas ana menekan button off pada handphone. Pagi tadi, ana mendapat panggilan daripada timbalan pegawai pendidikan daerah Kota Belud. Esok, ana akan mula mengajar di SMK Pekan2 Kota Belud bagi menggantikan guru yang cuti bersalin selama 3bulan.
"Assalammualaikum, nazirah dah kerjakah? saya Cikgu Laugan ingin menawarkan jawatan guru ganti di Pulau Mantanani selama seminggu. Gaji RM 10.00 sehari."

Murid-murid SK Mantanani
Ana terdiam, sambil monolog di dalam hati. Pulau Mantanani? Huhh, buat pengetahuan pembaca yang dikasihi Allah SWT, Pulau Mantanani merupakan sebuah perkampungan luar bandar yang terdapat di Kota Belud. Sebuah perkampungan yang terletak di persisiran pantai dan jauh daripada pekan KB. Bot laju merupakan pengangkutan utama untuk sampai ke kampung tersebut.

"Errm, cikgu, ada penempatan ke kat sana nanti?" ana bertanya. "Oh, itu tiada. Awak kena berkhemah di tepi pantai.."

Allah...ana hampir hilang kata-kata. Nak cakap tak nak, bimbang tak ditawarkan lagi menjadi guru ganti. Kata nak pula, terbayang ana mendirikan khemah di persisiran pantai.

"Cikgu, nanti saya bincang semula dengan mak bapa saya ya." "Cikgu gurau saja, awak nak tak kalau cikgu tawarkan mengajar di SMK Pekan 2?mengajar subjek biologi."

Subjek biologoi? sebuah subjek yang tidak pernah terlintas di fikiran ana untuk mengajar. Kenapa tidak? Selama ana bergelar pelajar sains hinggalah kehari ini, ana tidak pernah belajar matapelajaran tersebut. Bagaimana ana nak mengajar anak-anak murid nanti? Itu bukan bidang yang ana mahir. Matematik, fizik, matematik tambahan itu, Insyallah.

Pembaca yang diredhai Allah SWT, cerita diatas hanyalah iklan semata-mata. Pada hakikatnya, terdapat maksud yang lebih besar yang ana ingin sampaikan. Apa yang ana ingin sentuh disini ialah pemberi rezeki itu adalah milik Allah SWT. Allah berhak memberikan kurniannya, kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki. Lebih-lebih lagi buat para pejuang agama Allah. Jangan bimbang andai kita tidak lagi berkerja tetap. Jangan bimbang walaupun kita berkelulusan Sarjana Muda atau sebagainya kita masih belum menerima mana-mana panggilan daripada syarikat-syarikat besar kerana rezeki Allah itu sungguh luas.

Ingin ana ingatkan disini, istilah penganggur seharusnya hilang daripada kamus kehidupan seorang pejuang agama Allah. Siapa kata kita penganggur? Kita sebenarnya berkerja untuk Allah. Majikan kita adalah Allah. Gaji hasil daripada titik peluh kita telah tersedia dan hanya menunggu masa untuk diserahkan.


"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan satu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?"
"(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang terbaik bagimu, jika kamu mengetahui,"
"Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Seseungguhnya itulah keberuntungan yang besar,"
(As-Saff:10-12)

Ayuh kita renungkan makna surah As-saff diatas. Semoga ia menjadi kekuatan bagi sesiapa sahaja yang menggelarkan dirinya adalah pejuang agama Allah.
Kata-kata terakhir ana sebelum menekan butang off, "Baiklah cikgu. Saya terima. Petang ni saya ambil surat perlantikan di pejabat."


Insyallah, apa sahaja yang kita lakukan kerana Allah, Dia pasti akan membantu para hambanya. Melangkah keluar daripada pejabat pendidikan, ana bernekad ana akan tubuhkan kumpulan usrah disekolah tersebut. Biiznillah..

No comments:

Post a Comment