Tuesday, February 8, 2011

Dulu Aku Seperti Mereka, Tapi Kini...

Hari ini, merupakan minggu ke-2 ana bergelar guru ganti di SMK Pekan II KB dan hari ini juga, merupakan hari perhimpunan para pelajar di setiap sekolah. Uniknya, perhimpunan yang ana ikuti pagi tadi lain daripada yang lain. Dimana, guru-guru panatia Sains Sosial telah mengadakan pelancaran bulan Sains Sosial yang dirasmikan oleh Pengetua sekolah. Perasmian perlancaran yang dilakukan oleh Pengetua iaitu dengan memecahkan belon yang tergantung pada sebatang buluh dengan menggunakan penyumpit daripada suku kaum murut. Sasaran sumpit yang tepat daripada Tuan Pengetua, membingitkan lagi suasana didalam dewan dengan tepukan dan sorakkan daripada pelajar-pelajar dan guru-guru.
Gambar hiasan semata-mata
Para pembaca yang dirahmati Allah SWT. Biar ana mulakan dengan muqadimah perjalanan hidup sebagai seorang guru sementara ^_^. Sebelum ana memegang Ijazah Sarjana Muda Sains Fizik Kesihatan pada bulan 9 yang lalu, Allah telah mengurniakan ana rezeki untuk mengajar di dua buah sekolah dengan sistem dan tahap yang berbeza. Sekolah pertama ialah Pusat Asuhan Tunas Islam(PASTI) selama dua bulan. Seterusnya ana mendapat tawaran sebagai guru ganti di sekolah rendah (SK Piasau) selama 3 bulan. Selepas bergelar graduan daripada UTM Skudai, ana meneruskan kehidupan sebagai seorang hamba Allah dan mendapat tawaran lagi untuk mengajar di sekolah menengah (SMK Pekan II). Tempat yang ana mengajar sekarang. Nah, sekarang daripada dua buah sekolah, ana telah mengajar tiga buah sekolah dengan tahap, sistem, subjek, suasana yang sangat-sangat berbeza. Ibarat mendidik anak-anak dari kecil hinggalah ke usia remaja. Sebenarnya cerita diatas hanyalah salingan sebelum ana membawa maksud yang lebih tersirat lagi. Moga ia bisa difahami.


Dulu, ana pernah seperti mereka. Hidup bersama teman-teman mencari makna hidup yang sebenar. Dulu ana pernah seperti mereka mempunyai jiwa remaja yang sentiasa inginkan keseronokkan, seorang "taiko" besar di sekolah, mempunyai jiwa dan semangat berkobar-kobar untuk mencuba sesuatu perkara. Dulu, di bibir tak pernah lekang mengucapkan "Selamat pagi cikgu, assalammualaikum cikgu, assalammualaikum ustaz/ustazah". Tapi kini... Ana adalah seorang guru. Ucapan-ucapan tersebut adalah ucapan rutin yang sentiasa didengari oleh seorang insan yang bergelar GURU. Nampaknya guru ganti lebih bertuah daripada guru "hakiki" kerana setahu ana, kementerian akan menempatkan para guru yang akan mengajar mengikut kelulusan masing-masing. Contohnya, pelajar pendidikan kelulusan universiti, kebiasannya akan mengajar di sekolah menengah, pelajar pendidikan kelulusan institusi perguruan(IPG) pula akan mengajar di sekolah rendah. Betulkan sekiranya ana tersilap ~_^ . Walaubagaimanapun, antum adalah seorang guru yang hebat seperti ibu dan bapa ana. Promosi mak ayah.

Pembaca-pembaca yang dikasihi kerana Allah SWT, selama ana bergelar seorang guru, banyak yang ana pelajari daripada mereka. Siapa mereka pada hari ini, itulah ana pada masa dahulu. Dengan usia dan tahap mereka yang berbeza, mengajar ana untuk menjadi seorang ibu, kakak dan seorang sahabat yang baik. Bukanlah bermaksud dirumah tidak mengajar itu semua. Tidak dinafikan pendidikan awal kita, segala-galanya bermula dari rumah."Rumahku, Syurgaku." Bermula mengajar di PASTI Al-Firdaus, anak-anak kecil dididik dengan keindahan Islam. Perhimpunan pagi dimulakan dengan bacaan doa, berikrar untuk hidup dan mati Lillahita'ala. Menyanyikan lagu rasmi PASTI se-Malaysia yang mengandungi lirik kisah hidup Rasulullah SAW. Anak-anak kecil juga diajar menghafal doa-doa harian, meghafal nama-nama para nabi, para malaikat dalam bentuk nyanyian. Subhanallah ia sungguh indah. Niatkan didalam hati antum untuk memastikan adik-adik, anak-anak kita akan bergelar graduan daripada PASTI suatu hari nanti. Insyallah. Seterusnya ana berpindah ke sekolah rendah. Di sekolah ini pula, mengajar ana 1001 pengalaman. Perhimpunan pagi dimulakan nyanyian lagu Negaraku, lagu negeri, lagu sekolah dan seterusnya, pembacaan ikrar sebagai rakyat Malaysia. Akhir sekali barulah pembacaan doa daripada wakil pelajar. Berbeza bukan. Hanya dilihat pada perhimpunan pagi kita boleh perhatikan bagaimana sistem pendidikan pada hari ini agak membimbangkan. Sudah tentulah konsep dan gaya pengajaran berbeza daripada sebelum ini. Bagaimana pula di sekolah tempat ana mengajar sekarang? Oh, lagilah banyak perbezaan yang boleh dibandingkan. Mendidik anak-anak pada usia remaja lagi banyak cabarannya. Dalam linkungan usia 13-17 tahun, rakan-rakan disekeliling memainkan peranan yang sangat penting. Ia akan menentukan halatuju anak-anak tersebut, adakah menuju ke kanan atau ke kiri. Kebiasaanya sikap dan tingkahlaku mereka ini yang akan dipengaruhi oleh rakan sebaya. Sekiranya kamu ingin mengetahui bagaimana sikap seseorang itu, maka lihat pada siapa teman akrabnya.

Dengan usia yang berbeza, sudah tentu pembawaan dakwah seorang guru juga berbeza. Alhamdulillah, dengan berstatuskan ahli gerakan Islam, sebenarnya ia merupakan satu keistimewaan yang cukup baik. Ya, kenapa tidak pembaca-pembaca yang di redhai Allah, sebagai seorang ahli gerakan Islam yang faham, guru tersebut akan lebih memahami tanggungjawabnya sebagai seorang pendidik. Ini kerana, dia bukan sahaja ingin melihat pelajarnya berjaya di dunia, malah dia ingin melihat pelajarnya memperolehi kejayaan diakhirat yang kekal abadi. Walaupun, dia hanyalah seorang guru Matematik, guru Pendidikan Seni Visual ataupun guru yang bukan mengambil pengkhususan agama, pasti setiap bait pengucapannya akan terselit amar makruf nahi mungkar. Jiwanya sentiasa subur dengan nilai-nilai Islam semata-mata ingin melihat generasi yang dididiknya ini menjadi penyambung untuk menegakkan Islam di muka bumi.

 Ana agak tersentuh dengan kata-kata ust Nasruddin At-Tantawi ketika pembentangan kertas kerja semasa Ijtima' Tarbawi yang lepas, beliau ada menyebutkan mengapa para pelajar sekarang kurang menghormati gurunya. Salah satu perkara yang ana ingat hingga kehari ini ialah penyusunan tempat duduk seorang guru dan pelajar. Kedudukan ketinggian tempat duduk seorang guru dan seorang pelajar didalam kelas tidak ada perbezaan. Seperti yang kita ketahui, konsep pengajaran secara bertalaqi, merupakan kaedah yang diguna pakai oleh para ilmuaan Islam yang terdahulu. Malah kaedah ini masih lagi diguna pakai di pondok-pondok yang terdapat di Malaysai. Di mana guru duduk lebih tinggi daripada pelajar. Disini kita boleh lihat, bagaimana dalam Islam itu sendiri sanagat menitik berat pentingnya memberi penghormatan kepada guru. Mengimbas kenangan ana bersama sahabat-sahabat berkesempatan mengikuti kuliah maghrib di Masjidil Haram sewaktu rombongan sambil belajar ke Mekkah dan Madinah yang dianjurkan oleh PI UTM, pengajaran secara bertalaqi masih lagi diguna pakai. Walaubagaimanapun, inilah hakikat sistem pendidikan di Malaysia yang harus diterima. Jadi persoalannya, bila lagi kita kalau bukan kita yang akan mengubahnya? Tepuk dada tanyalah diri sendiri. Buat insan yang bergelar guru, SABAR adalah kunci yang perlu ada dalam setiap hati dan jiwamu.
Perkongsian yang ana sampaikan hanyalah sedikit daripada apa yang dilalui. Semoga ada input yang diperolehi oleh pembaca-pembaca walaupun sedikit. Kerana itu sudah cukup memadai bagi ana. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment